Translate

zondag 5 juni 2011

Winterswijk en omgeving - 3-4 juni 2011

Hoewel de plannen eerst richting Munchen wezen, zijn we uiteindelijk een nachtje gaan slapen in hotel/restaurant 'Stad Munster' in Winterswijk. Nou daar hebben we geen spijt van gekregen!  Het hotel ligt aan het marktplein en pal tegenover de kerk van Winterswijk, hartje centrum dus. Op zaterdag stond de Markt vol kramen en leek het wel of half Duitsland hier rondliep. Overal volle terrassen en een prima sfeertje.
We hadden mazzel met het weer want de zon scheen en het was rond de 26 graden, m.a.w. prima 'fietsweer'. Dat hebben we dan ook 2 dagen gedaan. Op vrijdag hebben we ten zuidoosten van Winterswijk gefietst, helemaal leuk.
Na afloop wat rondgereden en Lichtenvoorde bezocht, met ook een marktplein en leuke terrassen.

De Achterhoek is mooi, een afwisselend coulisselandschap, veel boerderijen, leuke bosweggetjes langs de vele fietsroutes. We kwamen langs geitenkaasboerderij 'De Brommels', waar we de volgende dag met de auto naar terug zijn gegaan om kaas te kopen. Peter had als nagerecht 's avonds in het restaurant een Winterswijk kaasplankje: met o.a. een geiten 'camem-Bert' van deze boerderij. Smullen! Ook de oude kaas is niet te versmaden trouwens.

's Avonds hebben we heerlijk gedineerd in de tuin van het restaurant van ons hotel. Flesje Pinot Grigio erbij, kortom helemaal goed.

de herenkamer in ons hotel

De volgende ochtend een heerlijke doppio cappuccino, verse jus en mini broodjes bij Espressobar Gusto en vervolgens gefietst aan de noordoostkant van Winterswijk. Wij vonden de zuidkant fraaier, minder toerisme en meer bossen.

Na afloop van onze fietstocht bier gedronken in een originele Biergarten in Oeding net over de grens in Duitsland. Tja, wat een verschil met de terrasjes in Winterswijk. Wij begrepen waarom veel Duitsers naar Winterswijk trekken. Wel lekker weissbier, maar waarom moet het altijd 0,5 liter zijn. Arghhhh

Op weg naar huis kwamen we langs Rosenhaege, modeltuinen, Engels landleven, een koffiehuis, verkoop van geurende rozen, etc. We hebben door de modeltuinen met beelden gewandeld, waar ik veel te veel foto's heb gemaakt.